10 juli 2010

Dalaresa...

Igår var jag till Mora och Ovansiljans Quiltförenings fina utställning. Man kan tycka att det kanske är långt att åka 33 mil enkel resa för att se på quiltar. Men se, det är det inte... det är värt varenda meter.
Vilken härlig utställning. Har ni vägarna förbi så måste ni kika in på den. 
Där fanns många fina quiltar i varierade storlekar och i olika tekniker. Två st omröstningar kunde man delta i, högsta vinsten i varje omröstning är en symaskin. Lotteri fanns och ett kafe med härligt fikabröd.
En liten minimässa fanns också den här helgen. Kanske ett tiotal utställare var där. Också dessa med ett varierat utbud. Tyg, tillbehör, mönster, symaskiner, pärlor...
Jag deltog i en workshop hos en av utställarna och gjorde ett halssmycke av en liten dalahäst, silvertråd och lite pärlor.
Av utställningsquiltarna så vill jag inte visa några bilder ännu. Men jag tar mej friheten att bjuda på EN bild för den är så representativ för Dalaquiltare och Ovansiljanquiltare. 
Här är en den, en av mina favoriter på utställningen:
Tyvärr har jag fotat på för långt håll så jag ser inte vem som gjort den. Det jag däremot ser är att det är en medlem i Qvansiljans quiltförening som gjort den och att den heter "Kärlek till Dalarna". Visst är den underbar! (numer vet jag att det är Kerstin Gustafsson som gjort den, tack Gunilla W.)
En bild till från utställningen:
Vår resa hem gick via Nusnäs och dalahästtillverkningen vidare till Vidablick utanför Rättvik för intagande av lite mat. Kikade runt hos hantverkarna där och fortsatte sedan vidare på vägen genom Tällberg. Klockan hade tickat på till efter 19 och alldeles för sent för att kunna kika in hos hantverkarna utefter Tällbergsvägen, så det tar vi nästa år när vägarna bär upp till Mora igen.
Här är en bild över Siljan tagen från värdshuset Vidablick, säkert en välkänd vy för många:
Kvällen blev sen innan vi kom hem, trötta och nöjda och med en stor kasse kalorisnåla godsaker. 
Kanske jag berättar mer om den kassen i morgon.
Ha dé!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar