19 september 2010

pliktens dag...

Plikt nummer 1:
Jag har blivit tilldelad en award dubbelt upp! En av Maja och en av Pumlan.
Tack så hjärtligt!
Med awarden följer lite åtaganden:
1. Tacka den som gett utmärkelsen och länka till denna person (fixat).
2. Nominera 7 andra bloggare och länka till dem (de flesta av mina bloggvänner har redan denna så här beslutar jag mej för att bli en lagbrytare och helt enkelt struntar i att skicka vidare).
3. Kopiera bilden ovan (ofixat).
4. Berätta 7 intressanta saker om sig själv (intressanta!? kanske...)

1. Född 1955 och uppväxt i Roslagen, Uppland men har alltid varit förtjust i landskapet Dalarna trots att jag inte har någon anknytning till det och inte besökte det förrän jag hunnit bli 20 år.
2. Bestämde mej tidigt för att jag ville bo på landet och ha djur. Ett barn skulle jag ha. Det optimala hade ju varit en bonde från Dalarna men jag är nöjd och lever sedan 35 år tillbaka med bonden från Roslagen som jag är gift med sedan 1979. Vi har en son som är född 1976.
3. I skolan var jag totalt ointresserad av textilslöjd. Min första symaskin fick jag av min blivande man 1977. Jag höll på att ta körkort och inför uppkörningen så köpte han symaskinen som skulle distrahera att inte vara orolig inför provet. Kanske han ångrar köpet, men hittills har han aldrig sagt något om följderna efter symaskinsköpet.
4. Jag trivs med öppna vidder. Som barn hade vi segelbåt och var ofta ute på sjön och där fanns horisonten. Numer njuter jag av fjällvidder, både sommar och vinter när tiden tillåter oss att åka iväg. Till vardags så njuter jag av vidderna över åkrarna här hemma.
5. Vi bodde i "stan" när jag växte upp. Min mor höll på att skrämma livet ur mej när jag tog hem en igelkott till vår bostad på 3:je våningen. Hon blev arg och jag fick inte ha den. Mor bar ut den igen med sopskyffeln. Jag som tyckte den var så söt och kunde inte förstå varför jag inte fick ha den inne.
6. Jag är en ensamvarg. Trivs mycket bra att vara ensam eller endast tillsammans med KM. Hunden ingår då också, förstås.
7. Min far är från Tyskland och mor från Östergötland. Mina far flydde i slutet av andra världskriget från Tyskland till Sverige med ett stulet flygplan från sjöräddningen där han var flygmekaniker. Han fick som första utländska medborgare jobb inom flygvapnet i Sverige och placerades på F2 norr om Stockholm. Där träffade han min mor och bildade familj med henne. Min far avled 1995 och min mor 1998.
 * * * * * * * * * * * *
Plikt nummer 2 åker vi iväg och fixar nu. Samtidigt tar jag med alla husets 50-öringar och lägger i Röda Korsets bössa som alltid brukar finnas i vallokalen.
Ha en bra söndag alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar