23 november 2010

min Singer...

En alldeles underbart ljuvlig liten symaskin har hamnat i mina ägor. En liten Singer Featherweight 222. Oj vad jag är glad o nöjd! Här är hon:

Bland tillbehören finns en manick som gör att hon kan sy zig-zag, den ska bli spännande att prova. Men först ska hon få en ordentligt genomgång av rengörning och smörjning.
Kanske jag ska ta och fota hela min maskinpark någon dag. Det är några maskiner som hamnat hos mej genom åren. Är man hamster så gäller det även maskiner.  
Här är en liten lista på raringarna som finns hos mej:
Pfaff 2134 - broderimaskin
Pfaff 7570 - broderimaskin som jag bara syr "vanligt" med.
Pfaff Smart 200c - köpt för att ha vid syträffar.
Pfaff 360 - inropad på auktion för 100 kr, en supermaskin från 1960.
Pfaff 4862 - coverlock.
Singer Featherweight 221 - raksömsmaskin, samlarobjekt.
Singer Featherweight 222 - raksömsmaskin med friarm, samlarobjekt.
Elna#1 - The Grasshopper, raksömsmaskin samlarobjekt.

 * * * * * * * *

Vad har du för maskiner i ditt syrum eller på vinden? 
Vilket är ditt favoritmärke? 
Kan du gissa mitt? ;-)

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Fantastiskt fin maskin, grattis!
    Jag har snöat in lite på symaskiner och det tack vare intresset för gammal god teknik. De symaskiner jag har införskaffat är:
    Singer 29K4, skomakarmaskinen
    Singer 66 från 1927 med elmotor, fick den..
    Singer 306K, satt fast, fixade upp den, billig..
    Husqvarna Automatic 21A, morsans!
    Husqvarna 27-10, industrimaskin, renoveras just nu!
    Jag letar efter en Featherweight men sen får det räcka! Och ja, jag använder dem också:-)
    Mvh Pär

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Hittade din sida genom att googla på singer featherweight. Jag har också kommit över en 222:an. Håller med, en riktigt rolig leksak. Syr fint med, ska dock byta remmen vid något tillfälle, den slirar lite när man syr tjockare tyger , fast det är ju inte meningen kanske att dy tjockare tyger med den här maskinen :-). Roligt att du fick med zig zag aparat, bara den är värd en hel del har jag förstått. Jag har massa tillbehör med, fast inte zig zag aparat. Det finns en fot att sy zig zag med, men jag har inte testat det ännu.

    Vilma

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Har också skaffat mig en liten samling det senaste året. Det började med en:
    Singer 201 elektrisk från 1946.
    Fortsatte sedan med :
    Singer 15-90 från 1916, konverterad till el.
    Singer 201 trampmaskin från 1939.
    Elna Gräshoppa från 1954.
    Singer 222K Featherweight från 1954.
    Pfaff 332 från 1958.

    Favoriterna är Singer 201:an och Pfaffen, som används mest.

    Finns en 222K på Tradera just nu, som slutar i kväll 2012/10/03. Lite sugen att bjuda faktiskt...

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Har själv skaffat mig en liten samling det senaste året. Började med en:
    Singer 201 från 1946.
    Fortsatte med:
    Singer 15-90 från 1916 konverterad till el.
    Singer 201 trampmaskin från 1939.
    Elna Gräshoppa från 1954.
    Singer 222K Featherweight från 1954.
    Pfaff 332 från 1956.
    Det är allt än så länge.

    Favoriterna är Singer 201 och Pfaffen som får mest användning.

    Det finns en 222K just nu på Tradera som slutar i kväll - 2012/10/03, och jag är väldigt sugen att bjuda till...

    EH

    SvaraRadera
  5. Jag har dessa:
    Husqvarna 12, 33-10, cb-n (en med motor och en tramp), 19E och en modern Tribute 140C
    Singer 201K, 66-1 (trampad), 764
    Lucznik Predom 432 (kan köras med motor eller trampas)
    Kayser J (handvevad)

    Jag gillar gamla maskiner och har startat en FB grupp kring det:
    https://www.facebook.com/groups/687487491317989/

    SvaraRadera