13 mars 2011

ska vi byta...

...ska vi byta grejer med varann, jag byter en tyghög mot en likadan....en tyghög mot en likadan, en likadan, mot en annan bunt... ska vi byta, ska vi byta grejer med varann....

Hejsan.
Nu har jag varit i fjällen en vecka och vilat upp mej. Tankarna har snurrat efter någon rolig aktivitet. Nu vet jag... och jag hoppas på att fler kan tycka vara skoj.
* * * * * * * * * * * * * * * * 
Jag har hittat ett mönster på en ENKEL löpare som ALLA klarar att göra. Den är gjord av en sk. Charmpack (5" kvadrater).
Sådana finns ju att köpa färdiga från alla möjliga tygdesigners. Men jag tänkte genomföra ett byte med 5"-kvadrater först. När bytet är klart så syr vi syr löparen av dessa kvadrater. Självklart är det fritt att sy löparen med sina egna tyger och inte delta i bytet.

Till löparen behövs 36 st 5" kvadrater. Man kan välja att vara med på båda aktiviteterna eller välja det man tycker är roligast. Valet är helt och hållet ditt.
Så här tänkte jag att det ska gå till:
Tygerna ska SKÄRAS UT NOGGRANT TRÅDRAKT OCH EXAKT 5"x5", för att vårt slutresultat ska bli fint.
Vi byter 20 st 5"-kvadrater i varierade färger/mönster (tygfärgerna ska inte uppfattas som svarta eller vita, dvs inte mörkare än mellangrått och beige som ljusast) Det ska vara olika tyger i hela packen. Däremot får man gärna byta fler packar som är lika.
Tygerna ska vara av god "lapptäckskvalité", inte lakan, Jysk, Ikea och liknande. Inte heller batiktyger får ingå. Du byter ANTINGEN en hel packe (20st) med TVÄTTADE tyger eller en hel packe (20st) med OTVÄTTADE tyger. NOTERA TYDLIGT vad som är i packen. Du får TILLBAKA samma antal tvättat/otvättat som du skickat. Jag gör så här för att jag vet att det råder delade meningar om tvättat/otvättat och för att så många som möjligt ska kunna delta.
Tygpackarna skickas till mej tillsammans med ett frankerat och adresserat svarskuvert.
Jag vill ha tygerna hos mej senast den 29 mars för att jag ska hinna byta och skicka ut så att ni har tygerna den
1 april.
Från 1 april (ni får länk till mönstret då) och fram till och med 10 april så syr vi löparen.
Mönstret är på engelska men jag gör en mycket enkel översättning till svenska som osäkra kan få av mej.
Till löparen behövs också ett neutralt tyg att kombinera med till framsidan. I mönstret har de valt ett tyg som jag uppfattar som vitt. Jag tror det kan bli snyggt med vilken färg (enfärgat eller näst intill) som helst, kanske din favoritfärg.
Mängden av detta tyg är ca 1/2 meter. Då räcker det också till avslutningskanten. Du behöver även en bit lämplig vadd till din löpare, ca 40 x 80 cm. Inget mer tyg behövs om du jobbar efter mönstret.
Färdigt mått på löparen blir ca 14" x 30".
Låter detta skoj?
Hör av dej till mej så får du min adress att skicka tygerna till.
För information: Jag genomför den här aktiviteten även på QoL-listan som jag är med i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar