29 juni 2011

Det här med kommentarer...

Kommentera är roligt, kanske inte till varje inlägg men någon gång ibland iallafall, dels för att visa att jag besökt sidan och så är de trevlig att få kommentarer.

Men...

Ibland är det inte så lätt att ge…
Eftersom många har sina kommentarer i popup-fönster och med ordverifiering så blir det extra krångligt. Ibland tror jag att missar att fullfölja det hela, jag tror att jag är klar… men sen när jag gått tillbaka efter någon dag upptäcker jag att min kommentar inte finns där!! Det beror på att man ska godkänna flera gånger och det är så lätt att missa.

Det finns fler olika sätt du kan ställa in för att kommentera din blog.

Så här har jag gjort och jag tycker det fungerar jättebra… det är lätt att kommentera och kommentaren visas omgående. Samtidigt är det lätt att kommunicera med dem som skrivit kommentarer eftersom jag får ett meil till min inkorg och därmed möjligt att svara direkt på kommentaren. Man behöver inte heller vara rädd för spam… det finns ett  bra spamfilter hos Blogger. Hittills har inte fått något alls, varken på Eydis blog eller på Lappatoklart. (jo, ett som eg. inte var ett spam men det var anonymt och inte underskrivet med namn.  
Det hamnade i mappen ”väntar på moderering” som du hittar i fliken ”kommentarer när du är i ”design-läge”. Du kan välja att ta bort eller godkänna kommentaren)

 Så här gör du:

1. Klicka på Design
2. Välj Inställningar
3. Välj Kommentarer, där gör du följande ändringar:

Kommentarer - Välj Visa
Vem kan kommentera - Välj Samtliga
Kommentarformulärets placering - Välj Helsida/ eller
Välj Nedanstående inbäddat inlägg. (då är kommentar-rutan synlig nedanför ditt inlägg)
(kompletterat 30/7)

skrolla ner till

Kommentarsgranskning - Välj Endast på inlägg som är äldre än 15 dagar
(skriv in 15 i den tomma rutan)

Vill du visa ordkontrollen på kommentarerna - Välj Nej
Visa profilbilder i kommentarer - Välj Ja
E-post för meddelanden om kommentarer - Skriv in din mejladress i rutan

Genom att använda 15 dagars-alternativet och med Bloggers spamfilter behöver man inte oroa sig för oönskade kommentarer. Blogger tar bort spam helt på inlägg som är äldre än 15 dagar. Spam som är yngre granskar du själv i kommentarsfliken i ”design-läge” och antingen godkänner eller tar bort. Hur enkelt som helst.

Genom att fylla i din e-post i ”E-post för meddelande om kommentar” så mailas alla kommentarer till dig och du kan enkelt svara på dem. Jättesmidigt.

Prova gärna de här inställningarna ett tag… 
om du inte gillar det så kan du ju enkelt gå tillbaka till dina gamla inställningar.

5 kommentarer:

  1. Nu har jag ändrat. har du upplevt problem på min blogg?
    Kram Gudrun

    SvaraRadera
  2. Bra, Annemarlen!!!

    Jag önskar att fler tog bort ordeverifieringen!
    Vet att jag missat någon gång, men också fått frågor om varför andras kommentarer inte syns på min sida innan jag tog bort ordverifieringen!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  3. Jag tog bort min ordverifiering men har inte fått några spam eller otrevliga kommentarer.
    Har sett att några har så att man ser inlägget när man kommenterar men hos dig kommer kommentarsrutan upp så att man får öppna ett nytt fönster för att läsa inlägget om det var något särskilt man ville kommentera. Det kanske beror på valet Helsida. Ska kolla alternativen.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hmmm, loggade ut och testade att skriva en kommentar i min blogg och jag hade ordverifieringen kvar. Ska genast gå in och ta bort den (igen).
    Kram

    SvaraRadera
  5. Verifieringen är borta...tror jag! Det gör ju livet lite enklare om man slipper det!!
    Kram
    Bibbi

    SvaraRadera