10 juli 2011

utflykt till Mora...

I fredagsmorse styrde vi kosan mot Mora och Ovansiljans årliga utställning med tillhörande mässa. Man är väl en kviltare och då hindrar inte en 30 mil lång resa för att kika på inspirerade kviltar... Landskapet Dalarna är ju också så vackert , med det på köpet ångrar man sig inte. Vägen gick via Tällberg och besök hos en korgmakare. Där inhandlades var sin korg,  Fröken Tilla var med på resan. Själv har jag väl egentligen tillräckligt med korgar om någon frågar men... det är som med symaskiner och tyger... det finns alltid behov av flera.
Så småningom kom vi fram till Mora och tillbringade en hel del tid på utställningen och mässan.








En härlig och variationsrik utställning med mycket inspiration.

Kika gärna in på Qvansiljans Kviltförenings egna hemsida för att se mer bilder.
 * * * * * * * * * * * * 
Mässdelen bestod ett antal butiker som var där med sina tyger och maskiner...
visst blir man sugen på att byta upp sig i maskinväg. Synd att plånboken är för tunn... men lite tyger fick allt lov att följa med hem till Roslagen. Jag köpte också en linjal med "inbyggd" kniv. Tid att testa den har jag inte haft ännu, till kvällen kanske. Den såg iallafall väldigt smidig ut när hon demonstrerade den. Jag tror man kan spara handlederna en del med den. Kanske jag fotar mina inköp innan jag sätter kniven i tygerna :-))
* * * * * * * * * * * *
Färden hem gick via Falun och Sundborn med ett besök på Carl Larsson-gården. Tyvärr hann klockan bli sen eftermiddag så vi kunde inte stanna så länge som vi hade önskat. Men en guidad tur i Karin o Carls hem gjorde vi. Efteråt strosade vi runt i trädgården en stund innan färden påbörjades hemåt.
 
Ett riktigt trevligt veckoslut har vi haft.
I Mora träffade vi en del kviltvänner från när o fjärran. Fredagskvällen tillbringades tillsammans dem för att äta middag med en o annan öl i sommarvärmen. (som ett tag övergick till tropisk oväder med skyfall :-))
* * * * * * * * * * * *
Nu är jag åter hemma i vardagen och tror jag tar en tur till syrummet för att kolla in investeringarna, ha det gott ni mé!

2 kommentarer:

  1. Det är alltid lika roligt att titta in i din blogg. Så mycket vackert och fint fotograferat!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det ser ut att vara en fin utställing i Mora! Jag har inte hunnit dit än, vi har barn och barnbarn här, men hoppas komma dit.
    Kram

    SvaraRadera