31 december 2011

snart ett nytt...

Ja, så har vi kommit till sista dagen på det här året. Visst har det gått fort? Det känns som om man inte riktigt hänger med och att dagarna mest försvinner. Men ser man tillbaka så har väl en del upplevts, avklarats och tillverkats. Däremellan har jag också njutit av livet och ibland inte gjort ett endaste dugg... 

 * * * * *
Den näst sista dagen på det här året tog jag med kameran under eftermiddagspromenaden med Eydis.

Lååååånga skuggor läggs på marken. Regnblöta klöver på ängen.
En hund som tycker Matte är tråkig...suck.

En innanrutten stubbe kan berika under en grå dag och trattkantarellerna frodas. Korsnäs hann avverka under kraftledningen innan stormen Dagmar och solen är snabbt på väg ner bakom talldungen. Det torra gräset vajar vackert mot den svarta porten på logen.


Och vad är det här då!?
Jodå, minsann... här stickas det. Jag har sett på Sy-Tantens blogg hur fina vantar hon stickar. Själv är bästa dräng heter det ju. Så det var bara att inhandla den dyra Vantboken och ge sej på stickningen. Inte så lätt för en ovan stickerska. Att sticka med strumpstickor var inte min melodi så jag letade upp hjälp på You-tube... Magic Loop är grejen för mej. Att sedan sticka med två färger är ju inte heller de enklaste men som sagt, skam den som ger sig. Nu har jag iallafall kommit så här lång och det ska bli väldigt intressant att se hur det går med tummen. Och hur det går att sticka en till likadan!?

Ett Riktigt Gott Slut
och 
ett Gott Nytt År
önskar jag mina besökare!

* * * * *

10 kommentarer:

  1. Så fina motiv du hittade på din promenad... det finns ju så mycket brar man tar sig tid att titta! Stickning är nåt som är färdigt för min del... men det väcker minnen att se alla olika saker som stickas idag! Lycka till med det.

    Gott Nytt År önskar jag dig och många fina bilder väntar jag mig att se under det kommande året!

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är som vågar dig på nya projekt med vackra mönster och strumpstickor!
    Önskar dig ett riktigt
    Gott Nytt År!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Den boken vill jag också ha!!! En tröst är att den andra vanten är alltid lättare. Och ett tips: om det är mönster på tummen (??) och det blir för pilligt, så gör den enfärgad!!! Egen kreativitet! Ursnygg är den i vart fall!
    Gott slut och God fortsättning på 2012!

    SvaraRadera
  4. Gillar dina fina bilder - speciellt logporten (och så Eydis förstås :-) !)
    Imponerad till max av din fina vante, skall bli kul att få se dem färdiga. Enfärgad tumme tycker jag låter kul. (Själv har jag bett syrran sticka tumvantar till mig.)
    Önskar dig också ett Gott Nytt År! Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder du bjudit på under året. Hoppas få se många fler framöver.
    Är också så sugen på att sticka loop-vantar eller sockor men har inget lämpligt garn (bara acryl eller tjockt ullgarn). Får nog bli nästa investering på Syfestivalen istället för tyger.
    Önskar dig ett riktigt gott nytt sy- och stickår.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Tack för dina fina bilder! Vantarna kommer att bli supersnygga, tufft av dig att välja mönstrade vantar!
    Önskar dig ett Gott Nytt Sy-och stick År!
    Iréne i V-ås

    SvaraRadera
  7. Gott Nytt År! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  8. Visst är du bäste dräng;-0)
    Lycka till både med vantstickning och lapptekniken!
    Gott Nytt år!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Gott Nytt År!

    Vad härlig du är som startar upptåg på QoL-listan! Jag tillhör dem som inte hänger på så ofta, men uppskattar dina upprop ändå!

    Kramar från Vallentuna

    SvaraRadera
  10. Gott Nytt År!
    Kram Gudrun

    SvaraRadera