12 februari 2012

godis...

ja, ibland blir man sugen på godis och vill ha "på en gång". Bor man på landet så har nöden ingen lag.
I skåpen så finns förstås lite utav varje och då kan man lätt slå ihop en kaka... som gräddas 5 minuter i mikron. Perfekt för en godisråtta!


Kanske du också är godissugen?
Så här gjorde jag:

Mikrokaka
Sikta ner  i en bunke:
2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
½ dl kakao

Tillsätt:
2 dl strösocker
½ krm salt
2 ägg
1 dl flytande margarin (el. smält smör)

av margarinet så tog jag pyttelitet och smorde den mikrosäkra formen med.
Rör sedan ihop allt till en jämn smet och mikra i 5-6 minuter på full effekt.
Jag körde i 5 minuter men tror den kunde gått 6 minuter utan att bli för torr.
 Sikta gärna lite florsocker på när kakan kallt något.


Så där ja, då kan jag fortsätta i syrummet.
~     ~
Ha en härlig söndag!

7 kommentarer:

  1. Tack för tipset!!mina barnbarn är på väg till oss,,kanske ska farmor överraska!!!Kram till dig

    SvaraRadera
  2. Ska nog testa den där på fredag när vi får besök.
    Ser ju rysligt god ut!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så smarrigt. Till helgen kommer syrran så jag kanske ska testa den då.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Mums, vad gott det låter! Jag måste genast prova :)
    Gun

    SvaraRadera
  5. Hei! Her var det mye fint å se! Jeg legger meg til som følger og kommer snart tilbake. :o)

    SvaraRadera
  6. Såg inte detta inlägget förrän idag. Detta måste jag testa, kanske nu i helgen någon gång. Jag brukar inte ha något hemma i kakväg, får jag oväntade besök får de nöja sig med kaffe. Denna kaka var ju jättebra, den fixar man ihop medan kaffet rinner ner i kaffemaskinen. :)
    Kram

    SvaraRadera