20 juni 2012

mer Luleå...

 ...på fredagseftermiddagen väntade Brita in oss alla. Därefter bar det iväg till Bergnäsets vårdcentral.
Där väntade en överraskning. 

Brita hade för en tid sedan träffat Herbert Carlsson 88 år, 
på vårdcentralen. Där håller han en alldeles ljuvlig utställning. 
Så fina och väl genomtänkta arbeten som hängde på väggarna.
(I en lång korridor, därför lite snett fotat.)
Herbert Carlsson visade oss sin bågnande skisspärm. In i minsta detalj planerade och dokumenterade alster.
Jag hörde talas om att det finns en lika bågnande pärm med påtänkta arbeten också!
Herbert C. berättade om sina arbeten med sån härlig glöd o iver och jag tror att vi alla kände igen oss i hans tygsamlande och letande efter tyger i rätta nyanser.
Här står Herbert Carlsson framför sin väggbonad som innehåller 997 tygbitar! (om jag minns rätt) 
Han försökte, men det gick inte att få in 1000 bitar som han egentligen ville!

 Här visar Herbert hur han tänkte sig tulpaner... 

 men se... det var ju flygfän emellan också!

Titta så fin nederkanten är!

Här tänkte sig Herbert att det måste gå att göra en rya med tyg. Och visst fick han till det bra?
Varje liten lapp är fransad med hjälp av en pincett!

Ännu en fin väggdekoration. 
'Rum, rum uterum' kallar Herbert C. den.

 Se hur fint ljuset är fångat.
Vi fick se bild på en liknande där ljuset faller åt andra hållet. Så vackert och verklighetstroget.
* * *
Jag har några fler bilder men de visar jag så småningom upp i mina samlade foton från Luleå 2012.
Håll utkik någongång framöver.

På återseende!

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt!!!!Kram till dig

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk man!!!
    Bara att träffa och få höra honom måste ha varit värt massor!!!
    Tack för fina bilder!
    kram

    SvaraRadera