6 augusti 2012

troll...

Varning för troll!...
Ja, vår färd gick då vidare söderut igen. Vi passerade Åndalsnes, där passade jag på att besöka Rauma ullspinneri. Lite garn blev med hem till Sverige.
Sedan bar det iväg till Trollstigen. Slingrande vägar uppför berget. Man undrar hur folk levde förr i tiden mellan dessa höga fjäll o djupa dalar.
 
Så småningom hamnar vi i Geiranger. Jag antar att det är Norges mest fotograferade fjord.
Här är Geiranger med några lyxkryssare och tittar man åt  andra sidan så syns vattenfallet Sju Systrar.
 Övernattade gjorde vi på Hotel Utsikten, men vi fick bo i Annexet ;)). På kvällspromenaden hittade jag HM Drottning Sonjas stol. Jag passade på att provsitta och titta på den vackra vyn över Geirangerfjorden.


 Efter Geiranger är ju ett besök upp till Dalsnibba ett måste. Med sina 1500 m.ö.h. så känns det som man är på Norges tak. De flesta fjäll runt om är lägre. 
Eydis hittade snö, härligt!

 Och så här ser min fjärde "runda löpare" ut.
~ ~
Ha de gott!

4 kommentarer:

  1. Du väcker min inneboende längtan till Norge!! Vilka fina bilder du tagit. Det är ju så vidunderligt vackert i detta land!
    Din duk blev jättefin i härliga höstfärger! Vill se den ihopknäppt :D
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga bilder!!Kram till dig

    SvaraRadera
  3. Du bjuder verkligen på vackra bilder från vårt grannland!!!
    Din löpare kommer att bli toppensnygg, men det visste vi väl redan;-0)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga vyer du visar oss.
    Trollstigen påminner mycker om vissa vägar på Mallorca och Kanarieöarna där turistbussarna fick backa och trixa för att komma runt i kurvorna. Ibland kändes det som om man hängde ut över stupen.
    Dina rundlar är supersnygga.
    Kram

    SvaraRadera