13 oktober 2012

nu är det väl dags...

ja, nu är det väl dags att skriva lite här på bloggen.
Dagar och livet rullar på... och idag har jag äntligen använt en av mina symaskiner. Det var länge sen sist, kan jag säga. Oj så härligt!

Min lokalgrupp har varje termin två sylördagar då vi tar med våra symaskiner och sy en hel lördag. Den här gången sydde vi gemensamt en liten muggväska, min är inte riktigt klar ännu. Det fattas lite handsömnad och så ska en knäppanordning fixas... behöver "sova på saken" för att hitta en lösning som jag tycker om. Så på den blir det ingen bild ännu. Däremot så kan ni få länken där man hittar mönstret:
längst ner finns bilden på muggväskan, klicka där så kommer man till bloggen, scrolla nästan ända ner till kommentarerna så hittar du 5 länkar med mönstrets olika delar.

Vi inspirerar ju förstås varandra och just nu går "chenille-sjukan" i vår grupp. Klart att jag också blivit smittad. Måste testa att göra en liten dyna till svärmors katt. Jag tänker mej att svärmor kan ha den i fåtöljen så katten kan ligga på den... men katter gör ju inte alltid som vi människor vill... så vi får väl se om den duger när den så småningom blir klar.


Än så länge har jag bara sytt sömmarna... det ska klippas, sammanfogas, kviltas o tvättas också.
* * *
Nu står symaskin o väska på hallgolvet, jag har just intagit dagens middag och känner mej nöjd med dagen.
I morgon söndagsarbete... inte så ofta det inträffar och skönt är väl det. 
Jag gillar att vara ledig på helgerna.

 Nu önskar jag alla en trevlig kväll och själv så hoppas på att snart använda symaskinen igen.

Ha dé!

6 kommentarer:

  1. Så märkligt!!Vi sydde också denna teknik i torsdags och går nog vidare nästa träff..Ja ,,det är ett virus....kram till dig

    SvaraRadera
  2. Ännu en sak som jag inte har testat. Det ser spännande ut.
    Och inte har jag sytt ett stygn på maskinen sedan vi kom hem från semestern för en månads sedan.
    Ha en skön kväll och ledig söndag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilket läckert tyg med pennor på! Här har det inte heller blivit nåt sytt på länge men nu längtar jag efter lite sytid! Kanske får lite tid i morgon... Kram!

    SvaraRadera
  4. Har inte prövat på att sy något i chenille men det verkar vara en spännande teknik. Fräckt tyg Du använder med blyertspennor på, tycker jag.

    Dollandesign

    SvaraRadera
  5. Hej
    Ja visst är det härligt att sy tillsammans. Jag har sytt i dag, första dagen sedan jag kom hem från Falun. Jag fick med mig en dunderförkylning, men nu är jag på gång igen. Jag håller på med en sak till nästa Blog hop hos Madame Samm. Skall bli något inför Halloween, som vi inte firar, men fick i alla fall ihop en festlig häxa. Jag har också tänkt sy muggväskan, men annat har kommit emellan, blir nog snart. Det skall bli kul att se din
    Kram

    SvaraRadera
  6. Chenille har jag provat på, och har någon provlapp någonstans. Jag har dock ingenting färdigt av den tekniken. Men att sy dynor av det gav ju mig också lite idéer för våra köksstolar!!!
    Kul med en sylördag, det ska vår grupp ha snart också!

    SvaraRadera