10 augusti 2013

något helt annat...

När vi var på fjällvandring så passade vi på att besöka Hanriis i Handöl. Ett fint utflyktsmål om man är i norra Jämtland. Vi var där för många år sedan och nu var det dags igen. Som sagt, ett mycket trevligt mål på resan där man kan se en intressant utställning om täljsten och om karolinerna som 1718 skulle återvända från strid i Norge. Det slutade i en stor tragedi. De överraskades av snöstorm och av 5000 karoliner så frös 3000 ihjäl på fjället. De överlevande kom så småningom ner till Handöl... mer finns att läsa på länken ovan.

* * *
Det jag egentligen skulle blogga om är det här:
...i vanliga fall så syr jag mest, framförallt med symaskinen.
När vi var till Handöl så köpte jag mej ett tennarmband med Jämtlands färger (blått, grön o vitt), åhh så fint.
Hmm, jag undrar jag...kanske man kan göra ett själv?
Svar: jodå. Det kan man.

 Här är alla mina nya armband: 
1.a: en tvinnad lädersnodd ☺
2.a: Jämtlandsarmbandet. 
3.e: min egna, tre-fläta 
4.e: mitt eget, 4-fläta med grön metalltråd
Det här gav mersmak!

7 kommentarer:

  1. Vad fina det är tennarmbanden, har själv velat pröva men ' tiden' har jag inte hittat :)
    Förstår att de är 'beroende framkallande'
    Tycker även att 'rosttråden' är snygg, ser det inte så ofta bara, dags att köpa mig ett nytt, mitt lila behöver en kompis.
    Må så gott

    SvaraRadera
  2. Det finns så oändligt mycket man kan hitta på som blir till ett beroende. Det här är ju ett av de mera "oskyldiga" även om det inte är alldeles gratis kan jag tro! Snyggt blir det ju... om man nu hittar tiden till att plocka fynden ur påsen förstås!
    Du hittar på många olika saker att göra du!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så snygga armband du har gjort. Jag är djupt imponerad.

    SvaraRadera
  4. Mycket bra .Fina kompositioner också.

    SvaraRadera
  5. Mycket snygga, de där, men "livsfarligt" att ge sig in på!
    Ett tag kunde man nästan inte se min arm för alla band!!!
    Dina är betydligt tjusigare än de jag gjorde, men vad roligt det var att sitta och skapa sig egna armband!
    KM fick såga fram knappar åt mig från älghorn, stackarn det var inte lätt och det STANK;-)
    Kram Till dig//Maja

    SvaraRadera
  6. Jättefina armband! Glöm nu inte bort symaskinen bara....:-)) kram Katarina

    SvaraRadera