23 februari 2014

bakning...

Godisbakning pågår...
...vi åker ju på vinterferie snart och då vill vi ha lite gott med oss.
~ ~ ~
DUMLEMUFFINS
12 stycken stora muffins:
150 g smör eller margarin
2 dl socker
3 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
12 dumlekolor
Ugn: 200°
Gör så här:
1. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten.
2. Fördela smeten i 12 formar och tryck ner en kola i varje. Grädda i 15 minuter. Jag lade på en Noblessplatta på varje muffins efter gräddningen.
Ska det vara godis så ska det vara på riktigt :)
~ ~ ~
SAFFRANSKAKA

Jag hade lite saffran kvar i skåpet. Då blev det en kaka av det. Här hittade jag receptet på den: Saffranskaka
~ ~ ~
FILLIMPA
brukar jag göra ibland
Standardreceptet ( som jag hittat på nätet) är:
7 dl mjöl av valfritt slag, men gärna hälften vetemjöl ( jag blandade vete, graham och rågmjöl)
4 dl fil
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
Utöver det så tillsatte jag mums i brödet: lite torkade aprikoser, pumpakärnor, linfrö och 0,5 dl mörk sirap och 2 tsk brödkrydda.
Blanda mjöl med salt och bikarbonat. Slå över fil och rör om. Degen ska bli som en klistrig gröt. Smörj en avlång brödform med lite rapsolja eller lägg i ett bakplåtspapper. Töm över degen i formen. Ställ in brödet i mitten av ugnen och låt det gräddas i 40–60 minuter på 175 graders värmde. Låt sedan svalna på ett galler.
Brödet håller sig fint några dagar, blir nästan godare då.

~ ~ ~
... nu ska jag provsmaka en muffins innan jag går ut med Eydis.
Ha en trevlig söndag!

8 kommentarer:

  1. Det där såg härligt ut! Vad mycket gott du har gjort!
    Kramisar

    SvaraRadera
  2. Ojoj vilken godisbomb!!! Så smarrigt det såg ut...ja alla dina bakverk.
    kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. ¨Åhh, dom ser goda ut!:O)) Kram..

    SvaraRadera
  4. Mumsigt det du visar!
    Kram Gudrun

    SvaraRadera
  5. Åhh,- så mange gooode saker :)

    SvaraRadera
  6. Nu blev jag godis sugen! Inte bra :(
    Men skall nog baka någon dag.
    Må så gott

    SvaraRadera
  7. MUMS! Ska verkligen prova dina recept :)
    Kram Gun

    SvaraRadera
  8. Ja, Quilterian och Brita lockar med sina fina tyger! Nu finns så mycket nytt också!
    De där kakorna såg alldeles för smaskiga ut! Jag känner att jag måste prova receptet! Ha en skön vinterferie!

    SvaraRadera