30 mars 2014

skapa av lappar...

... Annie Eikenes bok, som har en del år på nacken, innehåller ett mönster på "väska av en cirkel" översatt till svenska. Sirkelpung på originalspråket.


En bok som jag haft glädje av till och från genom åren.
Mönstret till cirkelväskan går ju att använda till alla typer av "bottnar". För tillfället har jag fastnat för scrapssömnad i denna teknik som jag hittat hos OhFranson.
Så av bokens mönster och OhFransons teknik så blev det 2 st sirkelpunger.


Av mina batikrester från Tula Pinkblocken skar jag till 2-inch rutor och sydde samman. Det blev också en sirkelpung.
Jag gillar att quilta tätt på mina sirkelpunger, tycker det blir så bra stadga i dem då. Jag väljer också att använda två löpare på dragkedjan, då kan man anpassa öppningen utan att sakerna trillar ur den lilla väskan.
* * *
.... och min nya fina symaskin syr finfint :)
* * *
En skön söndag önskar jag er!

14 kommentarer:

  1. Så fina de är! Jag har den boken och har funderat många gånger att sy den. Får nog ta mej i kragen. Gardinen i bakgrunden....sån har jag med😸
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Dom är jätte fina dina "cirkel pungar"
    Får nog ta en titt i bokhyllan och se vad som döljer sig där.
    Må så gott

    SvaraRadera
  3. Jag är förtjust i "sirkelpungar". En bra kombination Du gjort!
    kram

    SvaraRadera
  4. Jätteläckra!
    Gillar också mönstret och dessa norska böcker ( har några fler) som står sig gått i konkurrens:-))
    kram Gudrun

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga cirkelnessar och i sköna, gröna tyger du har gjort! Tekniken med scrapsen är jättekul att göra och man vill bara göra mera.
    Skönt att ni har hittat varandra, du och maskinen. Ha en härlig söndag!
    Kramisar

    SvaraRadera
  6. Kjempefine sirkelpunger! :) En sånn må jeg sy meg en dag.

    SvaraRadera
  7. Även jag har den boken i min ägo. Och har också sytt efter mönstret "cirkelpung", som jag tycker är ett käckt mönster!
    Dina cirkelpungar är mycket fina när Du quiltat dem så "tätt".

    Dollandesign

    SvaraRadera
  8. Ja jag har också kvar de gamla norska böckerna från den tid då det fanns några norska kviltare, som var väldigt duktiga på att skriva kviltböcker. De böckerna kommer jag aldrig att göra mig av med så länge jag syr lapptäcken och annat.
    Dina cirkelnecessärer är fantastiskt fina. Så kul att du trivs med din maskin.
    Kram

    SvaraRadera
  9. De är väldigt fina cirkelnessarna!

    SvaraRadera
  10. Dina "sirkelpungar" är jättetrevliga och som du skriver OhFransson-tekniken är väldigt trevlig. Skönt att du tycker din nya maskin fungerar. Ser att du också har ett Sew-Easy board, förmodar du har köpt ny skiva för att passa nya maskinen. Var har du köpt den? Kram

    SvaraRadera
  11. Så supersnygga!!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  12. Gillar också dessa "sirkelpungar" och har sytt de i diverse olika storlekar. Bra tips om att tätare kviltning ger bättre stadga. Jag kör med grytlappsvadd.
    Kram//Maja

    SvaraRadera
  13. Så det har "tagit om" på dig... jag kan gott förstå det för de är såå roliga att sy dessa "pungar" och särskilt med den tekniken!
    Grattis till din nya maskin hoppas du trivs med den!!
    Kram

    SvaraRadera
  14. En härlig samling du sytt! Har också den boken men har nog bara sytt en nesse efter detta mönster, kanske dags att plocka fram boken igen... Kul att du är nöjd med nya maskinen! kram Katarina

    SvaraRadera