18 juli 2014

Blockmakarna...

...det är min lokalgrupp i Kviltföreningen Rikstäcket.
1992 startade vi vår lilla grupp i Norrtälje. Vi måste ju ha en bra logotyp till oss, och ett bra namn också för den delen. Loggan kom vi fram till att vi ville ha en båt. Vi bor ju nära kusten och vi finns i Roslagen så då passade en båt bra. Vi enades om båtblock och så vi sydde oss varsin liten kvilt med blocket. Så här ser min kvilt ut, som kom fram när jag kikade i översta lådan i garderoben häromdagen:
en av de få saker jag handkviltat ;)

Namnet Blockmakarna är faktisk en yrkesgrupp. Om jag inte minns fel så byggdes nya Wasa-museet samtidigt som vi startade vår grupp och från ett radioprogram snappade Lillemor upp att de pratade om just detta yrke. Det var väl ett bra namn på oss som också skapar block men i annat material. Så fick det bli.

Vi måste ju ha en pin också, så här ser vår fina ut:

det röda seglet ska påminna om barkgarvade segel som var vanligt förr

Genom åren har vi haft några utställningar i varierande former. Nu är det dags igen. På galleriet Gillet i Norrtälje ställer vi ut våra textilier i lappteknik från den 30 augusti fram till 10 september.
 Hoppas vi ses!


  
Välkomna!


6 kommentarer:

  1. Tänk att vi/Runtäcket startade samma år.
    Jag har redan planerat in ett besök. Är Du där någon dag?
    kram

    SvaraRadera
  2. Så fin den är.
    Vilken bra reklam du gör, heja, heja
    Må så gott

    SvaraRadera
  3. Lycka till med er utställning och att vi som bor för långt ifrån får se bilder från den. Båtblocken är mycket trevliga! Kram

    SvaraRadera
  4. Ska verkligen försöka att se er utställning!
    Kram Gun A

    SvaraRadera
  5. Vore så trevligt Om jag kunde ta mig dit!!Lycka till/Kram

    SvaraRadera
  6. Skulle vara så roligt att se den, även om det är lite långt att åka. Fint handkviltat på båtkvilten! kram Katarina

    SvaraRadera