31 december 2014

nyårsskål...

...i hemgjord apelsinsaft?


Här låg några apelsiner, citroner och limefrukter och väntade på att få användas.
Jag tänkte att lite blandad citrussaft kan vara gott. Ja, där hade jag rätt ☺
Det blev läskande och jättegott.

4 apelsiner
3 citroner
2 limefrukter
5 dl vatten
7 dl strösocker
1 msk citonsyra
3-4 småbitar av torkad ingefära

Tvätta frukterna väl, riv skalet av dem. Blanda med strösockret, citronsyran och torkade ingefäran.

Koka upp vattnet, slå över sockerblandningen. Rör om och låt stå tills det svalnat.


Pressa under tiden ur saften ur frukterna. Blanda sedan saften med sockerblandningen. När allt har svalnat ordentligt så silar du blandningen och häller upp på flaskor som sedan förvaras i kylskåpet. För mej blev den här satsen ganska precis 1 liter koncentrerad citrussaft. 

 Spädes sedan med vatten efter tycke och smak.

...och nu är det inte många timmar kvar av 2014.

Det är dags att önska er Alla ett Riktigt

GOTT NYTT ÅR!


SKÅL!

5 kommentarer:

  1. Tack för receptet. Det skall jag definitivt prova att göra.
    Önskar dig ett riktigt
    Gott Nytt År.
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  2. Vad törstig jag blev nu !!
    Den skall jag nog prova framöver.
    Ha en bra kvitt och Gott Nytt År

    SvaraRadera
  3. Läskande så att det förslår!
    Tack för fin kommentar i min blogg och ett riktigt Gott Nytt år!
    Kram//Maja

    SvaraRadera
  4. Den drikken så deilig ut! Ønsker deg et GODT NYTT ÅR! :-)

    SvaraRadera
  5. Det är alltid roligt att prova nya recept, så detta skall jag spara! Tack, och God fortsättning!

    SvaraRadera