16 augusti 2015

som sagt...

...inspiration finns överallt. Och särskilt för oss quiltare så finns ju massor på nätet,
för att inte tala om alla bloggar. 
Häromdagen så läste jag en blogg där bloggaren sytt en duk i så härliga färger och med ett block som jag tidigare inte fått ögonen på. Blocket är gammalt med antagligen har det inte fallit mej riktigt i smaken tidigare. Så är det med många saker, helt plötsligt så ser jag saker o ting med nya ögon och då blir det på en gång högintressant

Dagen började egentligen med att jag tänkte sy en väska till min Singer Featherweight. Jag har ett mönster liggandes sedan länge. Men tyget gjorde sig inte så som jag tänkt mej... samma dag så bloggade Maja om sin "Isvarma" duk
Så läcker! 
En sån vill jag göra... meddetsamma! Och tyget som skulle bli en väska till Singer'n gav mej mer inspiration.


Jag kopierar Majas Isvarma så gott som rätt av!  


Men färgvalet blev lite annorlunda...

Fotograferingen krävde fler medhjälpare!


 ...och tyget som inspirerade då? 
Jo, så här ser det ut.
Lite för stormönstrat för en väska till min lilla maskin. Och tänk, då hade jag sån tur att jag fick beställa mer tyg i samma tryck men i mindre skala. Så nu väntar jag på det...


Här kan du hitta några olika varianter på Honey Bee-blocket:


~ Ha en bra dag! ~

11 kommentarer:

  1. Lustigt att vi quiltare syr eller faller för samma gamla mönster så här på rakem måste vara en slump!! Men i vilken vertion vi än syr det i så är Honey Bee roligt att jobba med ! Jätte fin är din duk/Bambikram

    SvaraRadera
  2. Så fin blokk, og duk du har sydd! Den var ny for meg, selvom det er et gammelt mønster. :-)

    SvaraRadera
  3. Den är så himla fin din duk!
    Innan jag hade sett bilden med dalahästar så tänkte jag att du lyckats fånga Dalarna i titt färgval!
    Jag gillar ditt sätt att kvilta!
    Hade inte en tanke på att det skulle gå att göra så!

    Kram på Dig!
    Maja

    SvaraRadera
  4. Den blev ju jättefin din duk och tack för länkarna, kul att se samma mönster men i olika färger! Kram

    SvaraRadera
  5. Snyggt, fina färger.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Kul att se din variant, lika men olika! Jätteläckert tygval!

    SvaraRadera
  7. Jag har noterat att om det inte är färger jag gillar, så bläddrar jag bara förbi, när sen någon annan har sytt i färger jag gillar så undrar jag förstås hur jag kunnat missa det :-)
    Jag gillar verkligen ditt färgval. Ursnyggt! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  8. Härlig den blev och vilket underbart tyg med dala hästarna.
    Kram Gudrun

    SvaraRadera
  9. Förstår att du blev Inspirerad av Majas fina Isvarma duk, det blev jag också!!! Men så läcker din blev och tur att du fick beställa med Dalahäst tyg:)))
    Må så gott

    SvaraRadera
  10. Så härligt både duk, tyg och kviltning! Kram Kerstin

    SvaraRadera
  11. Jättefin blev din duk! Vad är det för tyg med dalahästar och var kan man hitta det?

    SvaraRadera